Реформа швидкої допомоги: високі амбіції та сумні реалії

У понеділок, 21 січня, в столиці відбулася розширена апаратна нарада КМДА «Про стан впровадження Закону України «Про екстрену медичну допомогу» в м. Києві.

«Київський форум» дізнавався про ситуацію зі «швидкою» та про те, що чекає на галузь столичної медицини у 2013 році.

Нові автомобілі та вартість виклику «швидкої»

Вартість виклику швидкої допомоги зросла з 3,6 до 35 гривень. Про це на розширеній нараді КМДА повідомив директор Департаменту охорони здоров’я Віталій Мохорев.

«Збільшилася вартість одного виклику з 3 грн 60 коп. до 35 грн, йдеться про медикаменти та витратні матеріали», – повідомив Мохорев.

Чиновник також зазначив, що на 40% оновлено парк автомобілів швидкої допомоги, що склало закупівлю 67 нових спеціально обладнаних автомобілів.  За кошти місцевого бюджету було придбано 150 GPS-навігаторів для оснащення санітарних автомобілів, 150 комунікаторів для оперативного зв’язку персоналу виїзних бригад, 150 комплектів спеціального одягу для персоналу бригад швидкої медичної допомоги. Крім того, на базі міського центру екстреної медичної допомоги створено навчально-тренувальний відділ центру, навчання з надання першої медичної допомоги пройшли вже близько 1 тис. осіб. У  2013 році планується провести масове навчання для водіїв київських маршруток, які досить часто потрапляють у ДТП.

Станцію швидкої допомоги «ліквідують»

За словами чиновників, у ході впровадження медичної реформи цього року відбудуться значні зміни в організаційно-адміністративному устрої системи швидкої допомоги. Так, на найближчому засіданні Київради на розгляд буде винесено рішення про об’єднання київського міського центру екстреної медичної допомоги та станції швидкої медичної допомоги.

«Київський міський центр екстреної медичної допомоги створений ще в позаминулому році, але, враховуючи вимоги та постанови Кабінету міністрів, положення про центр, ми вирішили об’єднати вже створений центр та станцію швидкої медичної допомоги в одну юридичну особу. Відповідне рішення знаходиться зараз в Київраді і на найближче засідання буде винесене для розгляду на сесію міськради», – повідомив Віталій Мохорєв.

Як стало відомо, відповідно до нового закону, усі служби, які надають екстрену медичну допомогу, тепер будуть об’єднані в єдину систему екстреної медичної допомоги.

“Якщо раніше станції швидкої медичної допомоги, травматологічні пункти, відділення невідкладних станів наших лікарень, аварійно-рятувальні служби були розрізнені, то цим законом передбачається функціональне та організаційне об’єднання всіх цих служб у єдину систему екстреної медичної допомоги”, – пояснив Мохорев.

До кого «швидка» їхатиме в першу чергу?

Щоб оптимізувати роботу «швидкої», спеціалісти визначили, які виклики швидкої допомоги будуть вважатися терміновими, а які ні.

«Виклик буде вважатися пріоритетним і терміновим у випадках, що загрожують життю людини. Серед іншого: травми, судоми, втрата свідомості. Також пошкодження під час ДТП, у випадках порушення перебігу вагітності, при будь-яких отруєннях. У цих випадках норматив приїзду швидкої допомоги становить до 10 хвилин », – сказав Віталій Мохорєв.

Він також зазначив, що у випадках підвищення температури, тиску, при алкогольному або наркотичному синдромі, загостренні хронічних захворювань виклик буде вважатися неекстреним, і норматив для бригади збільшується в таких випадках до 1 години.

За словами директора Департаменту охорони здоров’я, згідно з новими нормативами, час приїзду «швидкої» в межах міста становить 10 хвилин, за містом – до 20 хвилин. Чиновник підкреслив, що при складних погодних умовах і в умовах заторів норматив приїзду «швидкої» в місті може збільшитися до 20 хвилин.

У нормативи поки що не вкладаємось

На нараді з’ясувалося, що 10-хвилинний норматив приїзду за адресою виклику, який передбачений новим Законом «Про екстрену медичну допомогу», водії «швидких» виконують на 100% лише уночі.

За підрахунками чиновників, доїхати до місця виклику за 10 хвилин вдень вдається у 67% випадків. Уночі цей показник наближається до 100%.

«Є кілька причин, чому дуже важко доїжджати вчасно. Найперше – це затори і пробки. По-друге, низька культура поведінки учасників дорожнього руху. Як показали наші спільні з ДАІ рейди, машину швидкої допомоги пропускають усього 50% водіїв. Серед найважливіших перешкод – неправильне паркування автомобілів, а також відсутність вказівників з номером будинку та погане освітлення дворів та вулиць», – розповів Віталій Мохорєв.

За інформацію Мохорєва, у 2013 році норматив 10 хвилин виконується у близько 70 відсотках викликів. Минулорічний норматив 15 хвилин виконувався у 93 відсотках викликів.

«Система, яку ми хочемо впровадити, вже працює в Польщі, Німеччині та Туреччині. В Туречинні, навіть в гірських умовах, приїзд швидкої в межах 10 хвилин здійснюється в понад 90% випадків, в Польщі також у 90 випадках зі 100», – зазначив на засіданні директор Українського науково-практичного центру екстреної медичної допомоги та медичних катастроф Володимир Юрченко.

У працівників «швидкої» немає мотивації

Втім успішне впровадження реформи екстреної допомоги знаходиться під загрозою. Для ефективної роботи швидкої просто не вистачає людей. Головна причина – низькі зарплати. Відповідаючи на питання журналістів, голова КМДА Олександр Попов сказав, що місто спробує хоча б частково вирішити цю проблему вже у поточному році.

«Кадрову проблему столичної медицини потрібно вирішувати шляхом збільшення зарплат. Якщо сьогодні лікар швидкої допомоги отримує в середньому трохи більше 4 тисяч гривень (разом з усіма доплатами), то цю суму необхідно збільшити хоча б до 6 тисяч. У цьому році ми почнемо над цим працювати. Коли буде прийматися бюджет міста, ми постараємося врахувати це питання», – сказав Олександр Попов.

Головний лікар Київської міської станції швидкої допомоги Анатолій Вершигора підтвердив, що в системі екстреної допомоги – гостра нестача кваліфікованих фахівців. Штатна забезпеченість лікарями швидкої допомоги становить 63%. 18,5% від усіх працівників «швидкої» складають люди пенсійного віку.

За інформацією Вершигори, на сьогодні середня зарплата лікаря швидкої допомоги становить 4276 грн (без урахування податків), фельдшера та медсестри – 3662 грн, молодшої сестри – 2194 грн, фельдшера-диспетчера – 3150 грн, водія швидкої – 3260 грн . У той же час, уточнює він, отримувати таку зарплату можна лише через кілька років після влаштування на роботу. Молоді фахівці отримують значно менше. Для того щоб хоч якось конкурувати з приватними клініками, на думку Вершигори, зарплатню лікарям треба піднімати як мінімум до 8 тисяч гривень.

Небезпечна робота

Ще одна проблема нестачі кадрів у тому, що працівники швидкої медичної допомоги постійно зазнають нападів під час своєї роботи.

- Дуже велика проблема з безпекою працівників «швидкої». Буквально за останній місяць сталися кілька прикрих випадків. Так, днями двоє киян в стані алкогольного сп’яніння викликали «швидку». Лікар, яка здійснювала допомогу, не дорахувалася мобільного телефону, – зазначив головний лікар Київської міської станції швидкої допомоги Анатолій Вершигора. – Нещодавно під час нічного чергування було скоєно напад на машину «швидкої». Машина побита, але, на щастя, ні працівники, ні апаратура не постраждали. Також в цьому місяці пацієнт, хворий на СНІД, наніс травму лікарю «швидкої» – зараз він знаходиться на лікуванні.

За інформацією головного лікаря Київської міської станції швидкої допомоги, в 2012 році

було зафіксовано 7 нападів на працівників «швидкої», в 2011 – 8, в 2010 – 15 випадків.

- Як показує досвід, досить багато молодих людей ідуть працювати саме на швидку допомогу. Але після таких прикрих випадків спеціалісти кидають працювати на «швидкій» і шукають роботу в комерційних структурах. Кожен виклик може бути небезпечним, – зазначає Вершигора.

У зв’язку з небезпекою професії постає ще одна кадрова проблема. Адже за статистикою, 67%  працівників «швидкої» – жінки, для яких подібні умови роботи не є допустимими.

Реформа екстреної медицини: чи реально зробити?

У той же час багато фахівців медичної галузі стверджують, що реформування хоча й необхідно проводити, але робити це слід зовсім не у той спосіб, у який це відбувається сьогодні.

«Законом встановлено нові нормативи швидкості приїзду бригади швидкої допомоги. В межах міста ліміт часу складе 10 хвилин. Так, ми згодні, що чим швидше – тим краще. Однак чомусь ніхто не говорить про стан доріг, про затори, про стан автопарку, врешті-решт, про брак фінансування на паливо. Я сам недавно разом із санітаркою хвилин 15 виштовхував «швидку», яка забуксувала в снігу. За таких умов норматив “вкластися у 10 хвилин” просто неможливий. І кого зроблять винуватим, якщо «швидка» не приїде за цей час? Не дорожні служби, не затори в столиці і не чиновників, з вини яких кількості бригад швидкої допомоги в столиці катастрофічно не вистачає. Винуватими зроблять медичних працівників», – заявляє голова вільної профспілки працівників швидкої допомоги Максим Іонов.

Важко не погодитися, що будь-яка реформа, тим більше такої важливої галузі, як швидка медична допомога, потребує значних фінансових витрат. У столиці ж не так давно склалася ситуація, коли машини «швидкої» взагалі могли не виїхати на рейс, адже лікарням не виділили коштів на бензин.

«Медична галузь зараз фінансується на 20 відсотків від необхідного. Проведення реформи завжди пов’язане з додатковим фінансуванням. А у нас грошей не вистачає навіть на те, що є. Значить, кошти на проведення реформи будуть виділятися за рахунок наявного фінансування. І мені дуже цікаво, у яких хворих ці кошти відберуть?» –  каже Ольга Скорина, керівник юридичної служби Всеукраїнської Ради захисту прав пацієнтів.

Справді, розширена нарада в КМДА викликала більше запитань, ніж дала відповідей. Адже й досі Київ залишається без бюджету. А це означає, що жодні проекти, починаючи від закупівлі нових автомобілів для «швидкої» і закінчуючи виплатою необхідних надбавок, не можуть бути реалізовані. Про обсяги фінансування впровадження медичної реформи в Києві можна буде судити лише в середині лютого, коли й планують провести засідання Київради щодо столичного бюджету.

А детальніше про цю тему ви можете почути і побачити у вівторок, 22 січня, в ефірі соціального ток-НЕшоу «Київський форум», де відбудеться обговорення теми: «<a href="/reforma-shvydkoji-dopomohy-taksi-do-likarni-chy-perejmannya-jevropejskoho-dosvidu/" title="Реформа швидкої допомоги: таксі до лікарні чи переймання європейського досвіду? ">Реформа швидкої допомоги: таксі до лікарні чи переймання європейського досвіду?». 

21.01.2013

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Голосування

Хто в умовах політичної кризи відповідає за безпеку українського народу?

View Results

Загрузка ... Загрузка ...
Про нас
Пишіть нам за адресою: [email protected]